Edukacja globalna w szkolnych programach nauczania - moduł I
Projekt 355/2016-2017/M realizowany w szkołach zgodnie z założeniami "Wieloletniego programu współpracy rozwojowej na lata 2016-2020"
Czym jest edukacja globalna?
Edukacja globalna to działania edukacyjne i informacyjne skierowane do polskiego społeczeństwa mające na celu wyjaśnienie, na czym polegają problemy rozwoju współczesnego świata oraz jakie czynniki i w jaki sposób kształtują międzynarodowy rozwój. Edukacja globalna przybliża sytuację w krajach rozwijających się i przechodzących transformację ustrojową, pomaga zrozumieć globalne współzależności pomiędzy społeczeństwami krajów rozwiniętych a społeczeństwami krajów rozwijających się i przechodzących transformację ustrojową. Powinna ona również pobudzać do krytycznej i świadomej refleksji nad własnym stylem życia i codziennymi wyborami, które w kontekście globalnym wywierają pozytywny bądź negatywny wpływ na jakość życia ludzi w innych krajach. W rezultacie edukacja globalna powinna prowadzić do osobistego zaangażowania na rzecz walki z ubóstwem na świecie i włączenia się w proces budowania globalnego społeczeństwa opartego na zasadach solidarności, równości i współpracy.
(żródło: http://www.msz.gov.pl/pl/polityka_zagraniczna/polska_pomoc/edukacja_globalna)
Definicja edukacji globalnej
Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza ich zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności globalnych. Jej głównym celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. Przez współzależności rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych.
(definicja wypracowana została w ramach procesu międzysektorowego - serii pięciu spotkań przedstawicieli NGO, ministerstw, uczelni, instytucji edukacyjnych, które odbyły się w latach 2010-2011) na temat edukacji globalnej w Polsce)
Zadaniem edukacji globalnej jest wyjaśnianie globalnych współzależności, przyczyn problemów współczesnego świata i wyzwań z tym związanych. Edukacja globalna ma przybliżać społeczeństwu zagadnienia dotyczące sytuacji uboższych krajów, jak również pokazywać wzajemne zależności między Polakami a mieszkańcami krajów rozwijających się. Edukacja globalna powinna prowadzić do osobistego zaangażowania na rzecz walki z ubóstwem oraz włączenia się w proces budowania globalnego społeczeństwa opartego na zasadach solidarności, równości i współpracy.
Do aktualnych wyzwań globalnych zaliczyć można m.in.:
- zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie,
- poprawa jakości życia w krajach Globalnego Południa,
- ochronę praw człowieka,
- zapewnienie zrównoważonego rozwoju,
- budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy krajami Globalnej Północy i Globalnego Południa.
Szczególnie istotne w edukacji globalnej jest:
- tłumaczenie przyczyn i konsekwencji opisywanych zjawisk,
- przedstawianie perspektywy Globalnego Południa,
- rozumienie świata jako złożonego i dynamicznie zmieniającego się systemu,
- kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw,
- ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę.
Szkoły, które zgłosiły swój udział to:
- Szkoła Podstawowa im. Polskich Olimpijczyków w Niedomicach.
- Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 11 w Krakowie
- Szkoła Podstawowa nr 24 Zespół Szkół Nr 1 w Bochni
- Publiczne Gimnazjum im. Królowej Apostołów przy Zespole Szkół Pallotyńskich
- Szkoła Podstawowa nr 3 w Tarnowie Szkoła Podstawowa nr 88 w Krakowie
- Zespołu Niepublicznych Szkół Specjalnych w Tarnowie
- Publiczne Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Niedomicach.
- Publiczna Szkoła Podstawowa im. Św. W. Pallottiego przy Zespole Szkół Pallotyńskich w Krakowie
- Szkoła Podstawowa Zakliczynie przy Zespole Szkół w Zakliczynie.
Zapraszamy na oficjalną stronę projektu:
http://www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl/pl/o-projekcie