Uczestnicy
Moduł I – adresatami studiów są absolwenci filologii polskiej 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich.
Moduł II – adresatami studiów są absolwenci neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, a także absolwenci studiów niehumanistycznych
UWAGA: Studia mogą podjąć osoby będące w trakcie pozyskiwania kwalifikacji pedagogicznych, osoby bez przygotowania pedagogicznego zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą (tutaj).
|
Cele
Celem studiów podyplomowtch z dydaktyki języka polskiego jako obcego jest przygotowanie merytoryczne i dydaktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela kultury i języka polskiego cudzoziemców na wszystkich poziomach zaawansowania (A0-C2) w szkołach (instytucjach) krajowych i za granicą Polski. |
Dydaktyka języka polskiego jako obcego - program
Moduł I (174 godz. + 60 godz. praktyk)
Obowiązkowy dla absolwentów filologii polskiej 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz dla absolwentów studiów niehumanistycznych w tym czynnych zawodowo nauczycieli, a także cudzoziemców, którzy ukończyli filologię polską (za granicą).
- Nauczanie polskiej wymowy i ortografii
- Nauczanie gramatyki
- Nauczanie słownictwa
- Nauczanie mówienia i słuchania
- Nauczanie czytania i pisania
- Nauczanie literatury i kultury
- Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny cudzoziemców
- Planowanie kursu i lekcji języka polskiego jako obcego
- Pomiar wyników kształcenia – testowanie i sprawdzanie
- Multimedia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Moduł II (126 godz. + 60 godz. praktyk)
Obowiązkowy dla absolwentów neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz dla absolwentów studiów niehumanistycznych w tym czynnych zawodowo nauczycieli, a także cudzoziemców, którzy ukończyli filologię polską (za granicą).
- Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego
- Gramatyka funkcjonalna języka polskiego
- Stylistyka i kultura języka
- Polska literatura współczesna
- Wiedza o filmie polskim
- Teatr polski
- Sztuka ludowa
- Wybrane zagadnienia z historii Polski
|
Absolwenci
Otrzymują dyplom ukończenia studiów nauczania języka polskiego jako obcego uprawniający do wykonywania zawodu lektora języka polskiego w kraju i za granicą.
Absolwenci otrzymają Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez uczelnię, zgodnie z Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowychi kształcenia specjalistycznego (Dz.U. 2018 poz. 1791).
|
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest obecność na co najmniej 80% zajęć, uzyskanie wszystkich zaliczeń, zdanie egzaminów przewidzianych programem oraz obrona prac dyplomowej.
|
Studia podyplomnowe dydaktyka języka polskiego jako obcego - dlaczego warto?
- Merytoryczne i praktyczne przygotowanie do prowadzenia zajęć zarówno z dorosłymi jak i z dziećmi
- Zdobycie wiedzy i umiejętności w trzech aspektach:
» język polski jako język drugi » język polski jako język obcy » język polski jako język ojczysty
- Wizyty studyjne i zajęcia praktyczne w szkołach dwujęzycznych oraz z oddziałami dwujęzycznymi – możliwość obserwowania i prowadzenia zajęć
- Nauka konstruowania własnych, różnorodnych narzędzi multimedialnych
- Tworzenie autorskich kursów językowych
|
Korzyści
Absolwent zdobędzie wiedzę z zakresu metod nauczania języka polskiego jako obcego i opisów poziomów kompetencji językowej. Zapozna się z najnowszymi technikami nauczania podsystemów języka polskiego oraz metodami nauczania sprawności językowych i będzie umiał stosować je w praktyce dydaktycznej. Pozna metody testowania języka polskiego jako obcego, aby nauczał nie tylko zgodnie z obowiązującymi standardami, ale też potrafił przygotować do egzaminu państwowego.
Absolwent zdobędzie umiejętność tworzenia określonych typów kursów i budowania autorskich programów dostosowanych do poziomu zaawansowania. Zaznajomi się z technikami multimedialnymi (słowniki, programy komputerowe, platformy e-learningowe) i sposobami ich wykorzystania w pracy lektora języka polskiego. |
Szczegółowy opis modułów
Moduł I
1. Nauczanie polskiej wymowy i ortografii
- techniki nauczania wymowy i ortografii języka polskiego obcokrajowców
- wymowa na lekcjach języka polskiego jako obcego – rola słuchania w treningu fonetycznym, rodzaje ćwiczeń fonetycznych
- ortografia na lekcjach jpjo – słuchanie a ortografia, rodzaje ćwiczeń ortograficznych
- teksty kultury na lekcji fonetyki
- rodzaje dyktand
2. Nauczanie gramatyki
- najnowsze koncepcje nauczania gramatyki (nauczanie metodą komunikacyjną języka o rozwiniętej fleksji, kolejność wprowadzania poszczególnych zagadnień gramatycznych)
- konwencjonalne i niekonwencjonalne techniki wprowadzania, utrwalania i praktykowania materiału gramatycznego
- przegląd pomocy dydaktycznych przeznaczonych na poszczególne poziomy zaawansowania
- zapoznanie słuchaczy z wykazem zagadnień gramatycznych dla poziomu B1, B2 i C1 według „Standardów wymagań dla poszczególnych certyfikatowych poziomów zaawansowania znajomości języka polskiego jako obcego”
3. Nauczanie słownictwa
- najnowsze koncepcje nauczania leksyki
- konwencjonalne i niekonwencjonalne metody wprowadzania i utrwalania słownictwa
- przegląd pomocy dydaktycznych
- przegląd słowników języka polskiego – ogólnych i dla cudzoziemców
- wykaz zagadnień leksykalnych dla poziomów B1, B2, C1 zawartych w „Standardach wymagań dla poszczególnych certyfikatowych poziomów zaawansowania znajomości języka polskiego jako obcego”
4. Nauczanie mówienia i słuchania
- techniki nauczania mówienia i słuchania
- prezentacja typów ćwiczeń z podziałem na poziomy znajomości jpjo (od A1 do C2)
- korelacja z nauczaniem pozostałych sprawności językowych
5. Nauczanie czytania i pisania
- techniki nauczania czytania i pisania
- przykłady ćwiczeń do nauki czytania i pisania z podziałem na poszczególne poziomy znajomości jpjo (od A1 do C2)
- korelacja z nauczaniem pozostałych sprawności językowych
6. Nauczanie literatury i kultury
- funkcjonalizacja tekstów literackich na lekcji języka polskiego jako obcego
- analiza propozycji metodycznych odnośnie do nauczania literatury i kultury polskiej jako obcej
- prezentacja podręczników do nauczania jpjo pod kątem obecności i sposobu wykorzystania tekstów literackich
7. Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny cudzoziemców
- ogólna charakterystyka systemu językowego polszczyzny
- wybrane trudności wynikające z różnic między polszczyzną a j. angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim, etc.
- problemy wynikające z interferencji językowej (typy kalek językowych)
- problemy interkulturowe (trudności wynikające z różnic kulturowych)
- polska specyfika kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego
8. Planowanie kursu i lekcji języka polskiego jako obcego
- zasady planowania kursu języka polskiego jako obcego
- system certyfikatowy języka polskiego jako obcego i standardy wymagań egzaminacyjnych
- charakterystyka podręczników i pomocy dydaktycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego
- zadania lektora języka polskiego jako obcego
9. Pomiar wyników kształcenia – testowanie i sprawdzanie
- rodzaje kontroli i jej znaczenie w dydaktyce języka obcego, pomiar różnicujący i sprawdzający
- testy językowe i ich rodzaje, kryteria poprawności testu
- ocenianie i punktowanie jednostek testu i zadań otwartych
- certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego
- testowanie sprawności językowych
- testowanie części systemu języka polskiego
10. Multimedia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
- teoretyczne podstawy wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu jpjo
- programy komputerowe wspomagające pracę nauczyciela jpjo
- e-słowniki języka polskiego, korpusy współczesnej polszczyzny, platformy edukacyjne – omówienie przydatności i sposobów wykorzystania na lekcji jpjo
Moduł II
1. Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego
- podstawowe zagadnienia z zakresu fonetyki – budowa aparatu mowy, charakterystyka artykulacyjna głosek, zmiany głoskowe
- odmiana rzeczowników, liczebników i przymiotników i czasowników
- słowotwórstwo – sposoby tworzenia derywatów prostych i złożonych, najważniejsze formanty
- budowa zdania prostego i złożonego, związki linearne, strukturalne i semantyczne, części zdania pojedynczego, typy zdań złożonych
2. Gramatyka funkcjonalna języka polskiego
- funkcje poszczególnych części mowy
- funkcje składniowe i semantyczne przypadka
- klasy semantyczne czasowników – charakterystyka
- związki rzeczownika z liczebnikiem i rzeczownikiem
- wybrane problemy budowy zdania prostego i złożonego
3. Stylistyka i kultura języka
- środowiskowe zróżnicowanie polszczyzny
- odmiany stylowe języka polskiego
- trudne miejsca polszczyzny
4. Polska literatura współczesna
- fazy rozwojowe literatury po 1945 r.
- główne nurty w literaturze po 1945 r.
- sylwetki pisarzy
5. Wiedza o filmie polskim
- główne nurty w filmie polskim po 1945 r.
- polska szkoła filmowa
6. Teatr polski
- największe dokonania w teatrze polskim od renesansu do przełomu XIX i XX w.
- polski teatr monumentalny
- reformatorzy teatru polskiego
- polski dramat i teatr na początku XXI w.
7. Sztuka ludowa
- polskie tańce ludowe
- podania i baśnie ludowe
- główne nurty w sztuce ludowej
8. Wybrane zagadnienia z historii Polski
- najważniejsze wydarzenia w historii Polski od średniowiecza do współczesności
- Polska w świecie współczesnym
|