Uczestnicy
Studia podyplomowe wczesne wspomaganie rozwoju dziecka adresowane są do osób:
- posiadających ukończone co najmniej studia I stopnia (licencjat) w zakresie pedagogiki, pedagogiki specjalnej, fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej, terapii pedagogicznej, psychologii;
- posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowiska logopedy;
- posiadających przygotowanie pedagogiczne do wykonywania zawodu nauczyciela.
UWAGA: Studia mogą podjąć osoby będące w trakcie pozyskiwania kwalifikacji pedagogicznych, osoby bez przygotowania pedagogicznego zapraszamy do zapoznanie się z naszą ofertą (tutaj).
|
Cele
Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do diagnozowania, oceny indywidualnych potrzeb dziecka i jego środowiska, projektowania, a także realizacji zadań wieloprofilowego wspomagania rozwoju małego dziecka; nabycie kwalifikacji do prowadzenia zajęć wspomagających rozwój dzieci i ich rodzin od momentu wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
|
Studia podyplomowe wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - program
- Podstawy pedagogiki specjalnej
- Diagnozowanie sytuacji i potrzeb dziecka
- Pedagogika małego dziecka
- Psychologia rozwoju dziecka do 9 roku życia
- Podstawy pediatrii z uwzględnieniem neatologii
- Oligofrenopedagogika
- Profilaktyka z elementami poradnictwa i wczesnej interwencji
- Wybrane zagadnienia z psychiatrii
- Podstawy prawne kształcenia, rehabilitacji i zabezpieczenia społecznego dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych
- Pielęgnacja i opieka dziecka
- Podstawy terapii psychopedagogicznej
- Elementylogopedii
- Stymulacja psychoruchowa dziecka
- Muzykoterapia w stymulacji rozwoju dziecka
- Plastykoterapia w stymulacji rozwoju dziecka
- Bajkoterapia w stymulacji rozwoju dziecka
- Aktywne metody i formy pracy z dzieckiem przed rozpoczęciem edukacji
- Podstawy rewalidacji dzieci niepełnosprawnych
- Standardy organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami sensorycznymi
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniamirozwoju intelektualnego
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami somatycznymi i ruchowymi
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka o zaburzonym rozwoju psychoruchowym -SI
- Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci do 9 roku życia – w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Wsparcie rodziców dziecka na wczesnym etapie rozwoju
- Media w procesie wspomagania rozwoju dziecka
- Przygotowanie do egzaminu
|
Absolwenci
uzyskują kwalifikacje do prowadzenia zajęć w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych oraz ośrodkach szkolno-wychowawczych. Natomiast ukończenie studiów podyplomowych przez absolwentów studiów drugiego stopnia lub jednolitych magisterskich pozwala na prowadzenie zajęć we wszystkich typach szkół.
Jednocześnie studia umożliwią nabycie umiejętności i zdobycie kompetencji do prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w placówkach realizujących takie zadanie np. w:
- ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- ośrodkach wczesnej interwencji
- przedszkolach: specjalnych, integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi oraz masowych
- szkołach: specjalnych, integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi oraz masowych
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz specjalistycznych
- ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz ośrodkach rehabilitacyjnych
- instytucjach niepublicznych takich jak :ośrodki, poradnie, fundacje, stowarzyszenia
Absolwenci otrzymają Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez uczelnię, zgodnie z Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowychi kształcenia specjalistycznego (Dz.U. 2018 poz. 1791).
|
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest obecność na co najmniej 80% zajęć, uzyskanie wszystkich zaliczeń, odbycie praktyk oraz zdanie egzaminu końcowego.
|
Organizacja nauki
Zajęcia odbywają się w trybie weekendowym (soboty i niedziele) co dwa tygodnie w godzinach 9:00-16:30.
|
Regulamin organizacji studiów
|
Studia podyplomowe wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - dlaczego warto?
- W ramach zajęć uczestnicy prowadzą obserwacje zajęć m.in. w przedszkolu specjalnym, ośrodkach rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych, w których prowadzone jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w ramach służby zdrowia i edukacji.
- Poznanie dokumentacji obowiązującej w placówkach prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, przykłady i wzory dokumentów.
- Możliwość konsultacji nawet po zakończeniu studiów.
- Możliwość odbycia praktyk pedagogicznych na etapach edukacji wskazanych przez słuchaczy.
|
SYLWETKA ABSOLWENTA (czytaj wiecej)
Absolwent po ukończeniu studiów podyplomowych:
Z zakresu wiedzy:
- Zna miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, ma wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w szczególności związanych z zagadnieniami wczesnej interwencji dziecka niepełnosprawnego.
- Posiada podstawy wiedzy dydaktycznej niezbędnej dla wsparcia małego dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością, ma elementarną wiedzę o metodyce pracy pedagogicznej w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zna uwarunkowania wsparcia i pracy z rodzinami dzieci niepełnosprawnych.
- Zna prawidłowości przebiegu rozwoju psychoruchowego dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa jako podstawy do rozpoznawania symptomów rozwoju atypowego, opóźnionego i zaburzonego.
- Ma wiedzę z zakresu psychopatologii rozwoju dzieci, konieczności dostrzegania i analizowania izolowanych symptomów na tle syndromów zaburzeń klinicznych ujętych w systemach klasyfikacji zaburzeń zdrowia fizycznego i psychicznego.
- Ma wiedzę z zakresu promocji zdrowia i kształtowania postawy sprzyjającej psychoprofilaktyce.
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień prawnych, organizacyjnych i praktyki wspomagania rozwoju małych dzieci w kontekście instytucjonalnym.
- Ma wiedzę na temat programów wspomagania rozwoju dzieci z opóźnieniami i dysfunkcjami rozwojowymi ze względu na bieżącą wiedzę z podstaw genetyki, neurofizjologii, neurologopedii, psychiatrii dziecięcej, psychologii klinicznej i innych dyscyplin naukowych będących podstawą oferty publicznej i praktyki społecznej.
- Posiada podstawową wiedzę na temat potrzeb rozwojowych, społecznych, edukacyjnych i możliwości rehabilitacyjnych oraz terapeutycznych małego dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością, posiada wiedzę na temat regulacji prawnych wspierających rozwój dziecka i jego rodziny.
Z zakresu umiejętności:
- Potrafi dostosować działania do deficytów rozwojowych małego dziecka niepełnosprawnego, na podstawie wiedzy o zaburzeniach rozwojowych potrafi opracować indywidualne zadania edukacyjne, rehabilitacyjne oraz programy wsparcia dla małego dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny.
- Posiada umiejętność poszukiwania twórczych metod pracy z małymi dziećmi niepełnosprawnymi oraz zagrożonymi niepełnosprawnością i ich rodzin z wykorzystaniem różnych źródeł i zasobów indywidualnych, społecznych, kulturowych. Konstruuje indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny w oparciu o diagnozę umiejętności funkcjonalnych dziecka z niepełnosprawnością.
- Potrafi zastosować typowe metody, procedur y i dobre praktyki w realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej, rewalidacyjnej i rehabilitacyjnej w zależności od indywidualnych potrzeb małego dziecka.
- Potrafi posługiwać się wiedzą psychologiczną w rozwiązywaniu problemów pedagogicznych, rozpoznaje różne przejawy zaburzeń rozwojowych, korzysta z diagnozy interdyscyplinarnej dla potrzeb nauczania, wychowania, rehabilitacji, rewalidacji i wsparcia małego dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny
- Potrafi włączyć się w istniejące (lub stworzyć własne) projekty socjalne, programy terapeutyczne i profilaktyczne w instytucjach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym.
Z zakresu kompetencji społecznych:
- Ma świadomość ważności i zrozumienie pracy interdyscyplinarnej w procesie wsparcia małego dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością i jego rodziny; wykazuje gotowość do uczestniczenia w pracach zespołów interdyscyplinarnych, w przygotowywaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, profilaktycznych w instytucjach, jak i w środowisku otwartym ze szczególnym uwzględnieniem środowiska rodzinnego
- Jest empatyczny. Charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec dzieci niepełnosprawnych, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich i ich rodzin. Cechuje się moralnym, opartym na zasadach etyki społecznej sposobie działania, inicjuje działania na rzecz małych dzieci.
- Charakteryzuje się kreatywnością, twórczą postawą w poszukiwaniu rozwiązywania problemów w codziennej pracy z małymi dziećmi niepełnosprawnymi lub zagrożonymi niepełnosprawnością. Cechuje go otwartość w kontaktach interpersonalnych.
|
Studia podyplomowe – Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Studia podyplomowe Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zapewniają niezbędne praktyczne i merytoryczne umiejętności oraz kwalifikacje do oceny, diagnozy opóźnień i zaburzeń rozwojowych i kompleksowego wspierania rozwoju niemowląt i dzieci (aż do momentu podjęcia przez nich nauki w szkole) poprzez organizację lub prowadzenie zajęć terapeutycznych. Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych otwiera drzwi do pracy m.in. w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
|
Co obejmuje wczesne wspomaganie rozwoju dzieci (WWR)?
W ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ocenia się przebieg rozwoju oraz diagnozuje problemy (opóźnienie rozwoju, zaburzenia, tendencje czy predyspozycje), a następnie projektuje i wdraża wielotorowe działania oraz specjalistyczne zajęcia w celu stymulowania funkcji odpowiedzialnych za rozwój motoryki i psychiki czy umiejętności komunikacyjnych dziecka. Specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka pracuje ze swoich pacjentem od momentu wykrycia niepełnosprawności czy zaburzeń aż do podjęcia nauki w szkole, a przez cały ten czas wspiera także rodziców dziecka. Podstawą do objęcia dziecka taką pomocą jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, którą wydaje m.in. zespół orzekający w ramach publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
|
Jakie kwalifikacje daje kierunek Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
Program studiów podyplomowych ma bardzo szeroki zakres, dlatego też absolwent zyskuje kompleksowe kwalifikacje do projektowania i realizacji zadań w ramach WWR oraz do prowadzenia zajęć terapeutycznych z dziećmi m.in. z autyzmem, z zaburzeniami intelektualnymi, psychoruchowymi, somatycznymi. Może pracować również jako terapeuta integracji sensorycznej. Zyskuje też umiejętności w zakresie muzykoterapii, plastykoterapii czy bajkoterapii.
|