Uczestnicy
Studia adresowane są do osób posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych (zawodowych, licencjackich lub magisterskich), które pragną zdobyć kwalifikacje do nauczania w szkołach (poza nauczaniem początkowym i specjalnym) i w innych placówkach oświatowo-wychowawczych.
|
Absolwenci uzyskują kwalifikacje
pedagogiczne do pracy w zawodzie nauczyciela.
|
Ogólne cele kształcenia
Absolwent Podyplomowego Studium Przygotowania Pedagogicznego będzie przygotowany do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły. W związku z tym będzie posiadać przygotowanie w zakresie:
- wybranych specjalności nauczycielskich tak, aby w sposób kompetentny przekazywać nabytą wiedzę oraz samodzielnie ją pogłębiać i aktualizować, a także integrować ją z innymi dziedzinami wiedzy;
- psychologii i pedagogiki tak, aby pełnić funkcje wychowawcze i opiekuńcze, wspierać wszechstronny rozwój uczniów, indywidualizować proces nauczania, zaspokajać szczególne potrzeby edukacyjne uczniów, organizować życie społeczne na poziomie klasy, szkoły i środowiska lokalnego, współpracować z innymi nauczycielami, rodzicami i społecznością lokalną;
- dydaktyki przedmiotowej tak, aby skutecznie prowadzić zajęcia edukacyjne, rozbudzać zainteresowania poznawcze oraz wspierać rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod aktywizujących, technik nauczania i środków dydaktycznych, a także badać i oceniać osiągnięcia uczniów oraz własną praktykę;
- technologii informacyjnej, w tym jej wykorzystywania w nauczaniu przedmiotu
|
Program
- Podstawy psychologii ogólnej
- Psychologia rozwoju człowieka
- Psychologia społeczna
- Psychologia uczenia się
- Rozwój zawodowy nauczyciela
- Pedeutologia
- Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- System oświaty
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
- Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela
- Sytuacja ucznia z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej
- Zagrożenia dzieci i młodzieży
- Diagnozowanie sytuacji i potrzeb dziecka
- Uczeń z trudnościami w uczeniu się
- Doradztwo zawodowe
- Adaptacja dziecka w przedszkolu i szkole
- Podstawy dydaktyki ogólnej
- Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne
- Kultura języka
- Emisja głosu
- Ramowy plan nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych
- Podstawa programowa na poszczególnych etapach edukacyjnych
- Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela
- Metody kształcenia
- Metodyka treści kształcenia na poszczególnych etapach edukacyjnych
- Projektowanie procesu kształcenia
- Ocenianie w pracy dydaktycznej
- Diagnoza ucznia i grupy uczniowskiej
- Rozwijanie umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów
- Warsztat pracy nauczyciela
- Media w edukacji
- Współpraca nauczyciela z psychologiem
- Sposoby wspierania rozwoju dziecka w szkole
- Profilaktyka i promocja zdrowia w szkole
- Metodyka pracy nauczyciela przedmiotów ścisłych
- Metodyka pracy nauczyciela przedmiotów humanistycznych
- Metodyka pracy nauczyciela języków obcych
- Metodyka nauczania przedmiotów zawodowych
- Wykorzystanie technologii informacyjnej w zawodzie nauczyciela
- Praktyka pedagogiczna
|
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest obecność na co najmniej 80% zajęć, uzyskanie wszystkich zaliczeń i zdanie egzaminu końcowego.
|
Organizacja nauki
Zajęcia odbywają się w trybie weekendowym (soboty i niedziele) co dwa tygodnie w godzinach 9:00-16:30 w salach dydaktycznych w centrum Krakowa.
Szczegółowy harmonogram ustala kierownik merytoryczny z uczestnikami na pierwszym spotkaniu organizacyjnym.
|
Dlaczego warto
- Uwzględnianie oczekiwań i potrzeb słuchaczy związanych m.in. z ich doświadczeniem zawodowym, potrzebami wynikającymi z rodzaju pracy i nauczanego przedmiotu.
- Zajęcia prowadzone są w różnych typach szkół i placówek oświatowych publicznych i niepublicznych, min. szkoła katolicka, Montessori, waldorfska, ośrodki terapii, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, szkoły ponadpodstawowe, szkoły kształcenia zawodowego.
- Możliwość obserwacji i prowadzenia zajęć w wybranej placówce.
- Praktyczne podejście: nacisk na umiejętności prowadzenia zajęć różnymi metodami aktywizującym, pobudzanie do twórczego myślenia.
- Superwizje oraz zajęcia z mnemotechnik.
- Konsultacje indywidualne dotyczące problemów edukacyjnych.
|
Regulamin organizacji studiów
Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim |