Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli organizowane i prowadzone przez KIRE |
|
Co to jestSieć to typ struktury organizacyjnej charakteryzującej się następującymi cechami: brakiem hierarchii, brakiem członu kierowniczego, brakiem podporządkowania, dominacją więzi informacyjnych i więzi współpracy, tymczasowością ustaleń odnośnie obowiązków, specjalizacją wynikającą z zainteresowań i fachowości, minimalnym stopniem sformalizowania procedur działania. Planowane grupy docelowe sieci zakładanych przez Krakowski Instytut Rozwoju Edukacji to nauczyciele, dyrektorzy szkół i przedszkoli, szkoły i placówki oświatowe, samorządy lokalne, uczniowie, rodzice. Sieci współpracy i samokształcenia organizowane przez Krakowski Instytut Rozwoju Edukacji tworzą zespoły 20-25 nauczycieli lub dyrektorów z różnych szkół, którzy współpracują ze sobą w ramach wybranego zagadnienia. Jest to przestrzeń, w której uczestnicy mogą skorzystać ze wsparcia merytorycznego i metodycznego w zakresie kształtowania odpowiednich kompetencji; otrzymać dostosowaną do swoich potrzeb wiedzę, umiejętności oraz kształtować właściwe postawy. Działania w ramach sieci oparte są na partnerstwie i wzajemności. Uczestnicy sieci spotykają się od 3 do 5 razy w ciągu roku szkolnego oraz podejmują działania na platformie internetowej KIRE. |
W jakim celu je organizujemyCelem działań podjętych w ramach sieci współpracy i samokształcenia jest poszerzenie kompetencji uczestników, dzielenie się wiedzą, spostrzeżeniami i umiejętnościami, analiza przykładów dobrych praktyk, zespołowe poszukiwanie sposobów radzenia sobie z problemami, tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół i nauczycieli uczestniczących w sieci, nawiązywanie kontaktów i podjęcie współpracy w ramach wspólnego wykonywania zadań. |
Jakie zadania ma koordynator sieciPracami sieci kierują koordynatorzy, którzy aranżują pracę sieci współpracy i samokształcenia. Ich zadaniem jest planowanie i organizowanie działań oraz motywowanie uczestników do aktywnego udziału. Koordynatorzy sieci organizują spotkania, proponują tematy spotkań i sposoby pracy, wspierają aktywność i dzielenie się wiedzą przez dyrektorów i nauczycieli, monitorują postępy pracy sieci oraz organizują ich pracę. Rola koordynatora polega przede wszystkim na zapewnianiu uczestnikom odpowiednich warunków do uczenia się i wymiany doświadczeń w ramach sieci. Obowiązki koordynatora sieci to również: moderowanie zajęć, zapraszanie ekspertów, a także moderowanie aktywności uczestników na platformie internetowej. Ponadto sporządza on roczne sprawozdania z pracy sieci i promuje ją w lokalnej społeczności. Koordynator powołany przez dyrektora Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji zarządza pracą sieci poprzez proponowanie inicjatyw, tematów spotkań i sposobów pracy, planowanie działań sieci, organizację pracy sieci, motywowanie członków sieci do pracy, nadzór nad realizacją przyjętych celów, sporządzenie rocznego sprawozdania z pracy sieci, promocja działań sieci. Za planowanie i prowadzenie wydarzeń edukacyjnych odpowiada również koordynator, który przygotowuje spotkania, prowadzeni wybrane spotkania, wspiera aktywność uczestników, zaprasza innych prowadzących spotkania (ekspertów z określonych dziedzin), moderuje forum dyskusyjne na platformie internetowej, zamieszcza materiały samokształceniowe na platformie internetowej. |
Jakie tematy proponujemyKrakowski Instytut Rozwoju Edukacji na podstawie prowadzonej diagnozy potrzeb w zakresie doskonalenia przygotował katalog tematów sieci współpracy i samokształcenia, do wykorzystania w ramach zakładanych sieci współpracy i samokształcenia. Odpowiadając na potrzeby szkół i nauczycieli, KIRE opracowuje nadal dodatkowe tematy sieci. 1. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA MŁODSZEGO
3. EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH 4. PROFILAKTYKA AGRESJI I BEZPIECZEŃSTWO UCZNIA W SZKOLE |
Czy można zapisać się do nowych sieciKrakowski Instytut Rozwoju Edukacji obecnie zaprasza do pracy w następujących sieciach:
Nowe sieci współpracy i samokształcenia rozpoczną swoją działalność po zrekrutowaniu 20 – 25 osób zainteresowanych wskazaną tematyką. Naszą misją jest odpowiadanie na zgłaszane bieżące potrzeby edukacyjne, dlatego istnieje także możliwość utworzenia sieci współpracy i samokształcenia na wskazany przez zgłaszających się dyrektorów i nauczycieli. Dokładamy wszelkich starań, aby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów. Dbamy o dobór kompetentnej kadry i zapraszamy najlepszych ekspertów do współpracy. |
Jak wygląda organizacja sieciAby praca w ramach sieci współpracy i samokształcenia była efektywna, działania są zawsze dostosowane do potrzeb uczestników. Diagnozowanie potrzeb służy określaniu celów, które dotyczą ustalonego tematu. Cele te uszczegóławia się, biorąc pod uwagę trudności, z jakimi borykają się uczestnicy sieci i delegujące ich szkoły. Podstawową grupą dla wszystkich działań diagnostycznych, dotyczących pracy poszczególnych sieci, są przede wszystkim uczestnicy zainteresowani daną siecią. Działanie sieci współpracy i samokształcenia nie służy jednak wyłącznie indywidualnemu rozwojowi zawodowemu poszczególnych uczestników. Szersza diagnoza uwzględnia także perspektywę całej szkoły lub środowiska lokalnego, na które wpływają działania podejmowane w ramach sieci. Narzędzie diagnozujące potrzeby uczestników konkretnej sieci to ANKIETA OCZEKIWAŃ UCZESTNIKÓW SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI, która jest przekazana zainteresowanym przez koordynatora sieci przed pierwszym spotkaniem. Na podstawie ankiety koordynator doprecyzowuje działania sieci, uwzględniając zamieszczone odpowiedzi i uwagi. Dla każdej utworzonej sieci opracowywany jest plan działania, dostępny uczestnikom na stronie http://moodle-kire.pl/. |
Jak pracuje siećW ramach planu działania przyjęto następujący schemat: 1. Spotkanie organizacyjne
2. Spotkania robocze
3. Spotkanie podsumowujące
4. Działania na platformie internetowej pomiędzy spotkaniami
|
Zapisy zamknięte
Cena: od 180 do 250 zł
Termin szkolenia: 2016-07-06 (środa)
Warunkiem organizacji szkolenia jest zebranie wymaganej minimalnej liczby osób.