Trener umiejętności społecznych (TUS)
Zastanawiasz się jak nauczyć dziecko z autyzmem
- odnaleźć się w trudnym świecie reguł społecznych,
- właściwego zachowania w domu, miejscach publicznych, przedszkolu, szkole
- rozumienia i regulowania swoich emocji i zachowania.
Adresat
Kurs przeznaczony jest przede wszystkim dla specjalistów prowadzących zajęcia terapeutyczne z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami rozwojowymi, ze szczególnym naciskiem na dzieci z ASD: logopedów, pedagogów specjalnych, terapeutów oraz studentów zainteresowanych tematyką trudności związanych z rozwojem emocjonalnym oraz funkcjonowaniem społecznym.
Uzyskiwane kwalifikacje
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie ukończenia kursu.
Na szkoleniu dowiesz się jak
- Przeprowadzić diagnozę problemów społecznych i emocjonalnych, ich poziomu i nasilenia.
- Stworzyć program zajęć TUS z uwzględnieniem celów krótko i długo terminowych.
- Modyfikować na bieżąco program reagując na potrzeby uczestników i/lub zmiany struktury grupy.
- Zaplanować praktyczne wykorzystanie proponowanych narzędzi i strategii terapeutycznych.
- Tworzyć dostosowane do potrzeb uczestników oraz atrakcyjne scenariusze zajęć.
- Poznać i zrozumieć przyczyny trudności tj. słuchanie, aktywne uczestniczenie, reagowanie na polecenia, regulowanie swojego zachowania u dzieci z ASD.
- Wprowadzać strategie wspierające współpracę z i między uczestnikami zajęć.
Na szkoleniu otrzymasz
- Wykaz narzędzi do diagnozy trudności społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży.
- Przykładowy zakres tematów do realizacji na zajęciach TUS z uwzględnieniem różnych poziomów funkcjonowania uczestników.
- Zarys scenariusza zajęć z uwzględnieniem pomiaru ich efektywności oraz utrwalenia (generalizacji) uczonych umiejętności.
- Przykładowe kodeksy zachowania, kontrakty, umowy, tabliczki wzmocnień.
- Materiały ze skryptem warsztatów.
- Wykaz polecanej literatury z praktycznymi ćwiczeniami do wykorzystania podczas zajęć.
Korzyści
- Zyskasz nowe kompetencje terapeutyczne, nowych klientów i nowe umiejętności
- Nauczysz się konstruować programy terapeutyczne rozwijające umiejętności społeczne oraz wspierające rozwój emocjonalny dziecka.
- Poszerzysz swoją ofertę edukacyjno – terapeutyczną.
- Zdobędziesz praktyczne umiejętności tworzenia przyjaznej, sprzyjającej procesowi terapeutycznemu atmosfery.
- Poznasz formalne zasady tworzenia i prowadzenia grupowych zajęć terapeutycznych.
- Zyskasz pewność siebie i poczucie profesjonalizmu.
Prowadząca
mgr Nina Zawidniak – psycholog, logopeda, pedagog specjalny o specjalizacji oligofrenopedagogika oraz pedagogika terapeutyczna. Od 2008 r. pracuje jako terapeuta stosowanej analizy zachowania. Członek Association for Behavior Analysis International. W 2010 roku odbyła staż szkoleniowy w New York Child Learning Institute w USA w zakresie kształtowania umiejętności deficytowych u dzieci z autyzmem przy wykorzystaniu Stosowanej Analizy Zachowania, przygotowania i wdrażania programów terapeutycznych, rozwijania umiejętności społecznych (TUS) oraz prowadzenia dokumentacji behawioralnej. Uczestniczyła w licznych szkoleniach, konferencjach oraz sympozjach obejmujących tematykę pracy z osobami z autyzmem w tym m. in. 4 th Annual ABAI Conference w Chicago.
Trening zastępowania agresji (TZA)
Złość jest naturalną emocją, ale jej niekontrolowane przejawy mogą prowadzić do konfliktów i napięć w środowisku szkolnym. Nauczyciele często stają przed wyzwaniem radzenia sobie z przejawami agresji i frustracji u uczniów. Szkolenie wyposaży uczestników w narzędzia pomagające skutecznie zarządzać trudnymi emocjami w klasie oraz rozwijać u uczniów kompetencje w zakresie samokontroli i radzenia sobie ze złością poprzez zastosowanie metod treningu kontroli złości, umiejętności prospołecznych i wnioskowania moralnego.
Adresaci kursu
Szkolenie skierowane jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, pedagogów. Szczególnie przydatne będzie dla osób pracujących z uczniami przejawiającymi trudne zachowania oraz dla tych, którzy chcą wzbogacić swój warsztat pracy o skuteczne metody radzenia sobie z agresją i frustracją wśród młodzieży.
Cel ogólny kształcenia
- Zrozumiesz mechanizmy powstawania złości i agresji u dzieci i młodzieży.
- Nabędziesz umiejętności rozpoznawania sygnałów zwiastujących wybuch agresji.
- Opanujesz skuteczne strategie radzenia sobie ze złością uczniów w sytuacjach szkolnych.
- Poznasz metody wspierające uczniów w rozwijaniu samokontroli emocjonalnej.
- Dowiesz się jak prowadzić trening kontroli złości w grupie uczniowskiej.
- Rozwiniesz kompetencje interpersonalne i komunikacyjne w pracy z trudnymi zachowaniami uczniów.
Program
- Wprowadzenie do tematu
- Czym jest złość? Definicja, funkcje, rodzaje.
- Przyczyny agresji u dzieci i młodzieży.
- Sytuacje wyzwalające złość w środowisku szkolnym.
- Trening kontroli złości
- Mechanizmy biologiczne i psychologiczne złości.
- Techniki regulacji emocji (oddechowe, relaksacyjne, poznawcze).
- Strategie pracy z uczniami nad kontrolą emocji.
- Praktyczne scenariusze zajęć dla uczniów.
- Trening umiejętności prospołecznych
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w konfliktach.
- Komunikacja bez przemocy i rozwiązywanie problemów.
- Kształtowanie postawy empatii i współpracy.
- Ćwiczenia praktyczne wspierające interakcje społeczne.
- Wnioskowanie moralne
- Znaczenie wartości i norm społecznych w regulacji zachowania.
- Wpływ kontekstu społecznego na podejmowanie decyzji moralnych.
- Przykłady sytuacji szkolnych wymagających analizy etycznej.
- Dyskusje i symulacje przypadków.
Materiały dydaktyczne
Uczestnicy otrzymają:
- Prezentację multimedialną z kluczowymi informacjami.
- Scenariusze zajęć do pracy z uczniami.
- Zestaw narzędzi do treningu kontroli złości, umiejętności prospołecznych i wnioskowania moralnego.
- Kwestionariusze do analizy emocji i zachowań uczniów.
- Materiały do samodzielnej pracy nad regulacją emocji.
Forma kursu
Szkolenie ma charakter warsztatowy, obejmujący:
- Mini wykłady interaktywne.
- Ćwiczenia indywidualne i grupowe.
- Analizę przypadków.
- Dyskusje i wymianę doświadczeń.
- Trening technik kontroli złości, umiejętności prospołecznych i wnioskowania moralnego.
Szkolenie poprowadzi
dr Agnieszka Tajak-Bobek – pedagog, profilaktyk, trener kompetencji emocjonalnych i specjalistka w pracy z emocjami dzieci i młodzieży. Doktor nauk pedagogicznych, wykładowczyni akademicka oraz autorka publikacji z zakresu profilaktyki, psychologii edukacyjnej i wychowawczej. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla nauczycieli, koncentrując się na pracy z trudnymi emocjami uczniów, treningu kontroli złości oraz profilaktyce. Jest aktywną organizatorką warsztatów i programów profilaktycznych, a także współautorką gry profilaktycznej dla dzieci i młodzieży. Jej zainteresowania naukowe obejmują profilaktykę zaburzeń zachowania, terapię poznawczo-behawioralną, trening zastępowania agresji oraz arteterapię. W pracy badawczej zajmuje się również podejmowaniem decyzji i postrzeganiem ryzyka. Na co dzień wspiera nauczycieli i wychowawców w budowaniu bezpiecznego i wspierającego środowiska szkolnego. Wdraża innowacyjne metody radzenia sobie z agresją i stresem w klasie, bazując na sprawdzonych strategiach psychologicznych i pedagogicznych. Posiada doświadczenie w badaniach jakościowo-ilościowych oraz opracowywaniu skutecznych narzędzi edukacyjnych, które pomagają nauczycielom w codziennej pracy z uczniami.
Sposoby płatności
Dane do przelewu
Bank Millennium S.A.
15 1160 2202 0000 0004 9002 6395
W tytule przelewu proszę podać:
- imię i nazwisko, nazwa kursu
Istnieje możliwość zgłoszenia prośby o fakturę. W tej sprawie prosimy o maila z danymi do faktury na adres szkolenia@kire.pl