Edycja 29
Warunkiem uruchomienia kierunku jest zebranie wymaganej, minimalnej liczby osób.
Uczestnicy
Studia podyplomowe oligofrenopedagogika adresowane są do osób: posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych (licencjackich lub magisterskich) z zakresu: pedagogiki wczesnoszkolnej, pedagogiki specjalnej (wszystkie specjalności), pedagogiki o specjalności nauczycielskiej, kierunków nauczycielskich z uprawnieniami pedagogicznymi.
UWAGA: Studia mogą podjąć osoby będące w trakcie pozyskiwania kwalifikacji pedagogicznych, osoby bez przygotowania pedagogicznego zapraszamy do zapoznanie się z naszą ofertą.
Cele
Absolwenci studiów podyplomowych z zakresu oligofrenopedagogiki zdobędą wiedzę dotyczącą osób z niepełnosprawnością intelektualną – ich potencjału rozwojowego, ograniczeń w zakresie funkcjonowania procesów emocjonalno-motywacyjnych, intelektualnych, wykonawczych oraz umiejętności stymulowania rozwoju osób niepełnosprawnych z racjonalnym wykorzystaniem metod edukacyjnych i terapeutycznych.
Absolwenci studiów podyplomowych oligofrenopedagogiki
Absolwenci uzyskują kwalifikacje pedagoga specjalnego w zakresie pedagogiki niepełnosprawnych intelektualnie, koniecznych do realizacji programów rehabilitacyjnych ukierunkowanych na osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Absolwenci otrzymają Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez uczelnię, zgodnie z Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. 2018 poz. 1791).
Program
- Pedagogika specjalna
- Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Podstawy psychologiczne rewalidacji niepełnosprawnych intelektualnie
- Oligofrenopedagogika
- Elementy pedagogiki leczniczej
- Metody terapii opóźnień i zaburzeń rozwoju mowy
- Podstawy neurologii
- Wspomagające i alternatywne metody komunikacji
- Metody badań osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Metody terapii i wsparcia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
- Wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego intelektualnie
- Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
- Rewalidacja indywidualna
- Metodyka nauczania i wychowania niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Rewalidacja i rehabilitacja uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Metodyka nauczania i wychowania niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym
- Metodyka pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi – nerwice, trening zastępowania agresji
- Metodyka zajęć artystycznych – muzyka, technika, plastyka, ruch
- Metodyka wychowania w internacie
- Animaloterapia
- Przygotowanie do egzaminu
Organizacja nauki
Zajęcia odbywają się w trybie hybrydowym (online i stacjonarnym) w soboty i niedziele co dwa tygodnie w godzinach 9:00-16:30:
- zdalne: 25% punktów ECTS realizowanych będzie w trybie zdalnym na platformie Zoom
- stacjonarne: w salach dydaktycznych w centrum Krakowa.
Regulamin organizacji studiów podyplomowych oligofrenopedagogika
Akademia Nauk Stosowanych im. Józefa Gołuchowskiego
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest obecność na co najmniej 80% zajęć, uzyskanie wszystkich zaliczeń, odbycie praktyk oraz zdanie egzaminu końcowego.
Sposoby płatności
Łączny koszt studiów to 4200 zł na co składa się:
- opłata rekrutacyjna 200 zł oraz
- czesne 4000 zł
Płatności ratalne 0%
Czesne można wpłacić:
- jednorazowo 3800 zł (200 zł zniżki od ceny podstawowej podanej na stronie – nie łączy się z innymi promocjami) lub
- w 3 ratach semestralnych (1400 zł + 1300 zł + 1300 zł) lub
- 10 ratach miesięcznych (10 x 400 zł) bez dodatkowych kosztów
Dane do przelewu
Bank Millennium S.A.
15 1160 2202 0000 0004 9002 6395
W tytule przelewu proszę podać:
- imię i nazwisko
- nazwa kierunku wraz z numerem edycji
Sposób płatności należy wybrać w formularzu uzupełniającym, który jest przesyłany przez opiekuna kierunku drogą mailową po potwierdzeniu inauguracji – nastąpi to najpóźniej na około tydzień przed planowanym terminem rozpoczęcia studiów.
Opłatę rekrutacyjną należy wpłacić po potwierdzeniu inauguracji, a przed jej terminem.
Raty należy opłacać zgodnie z terminami na karcie informacyjnej – jest przesyłana uczestnikom po inauguracji.
Opłata za świadectwo ukończenia studiów wynosi 30 zł i nie jest wliczona w cenę studiów.
Wymagane dokumenty
Po potwierdzonym terminie rozpoczęcia, najpóźniej do miesiąca od uruchomienia kierunku należy złożyć dokumenty rekrutacyjne:
- kserokopia dyplomu ukończenia studiów I i/lub II stopnia
- kserokopia suplementu do dyplomu (jeśli był wydawany)
- potwierdzenie posiadania przygotowania pedagogicznego, o ile nie wynika to wprost z dyplomu
- podanie o przyjęcie na studia (pobierz PDF, pobierz DOCX)
- karta ewidencyjna (pobierz PDF, pobierz DOCX)
- potwierdzenie danych osobowych (pobierz PDF, pobierz DOCX)
Dokumenty składamy:
- w formie papierowej do biura KIRE osobiście, bądź przez upoważnioną osobę (pisemne upoważnienie nie jest wymagane) lub pocztą.
Co dalej po podjęciu decyzji o zapisie na studia?
Po podjęciu decyzji o zgłoszeniu się na studia podyplomowe należy:
- Kliknąć przycisk zapisz się i wypełnić formularz zgłoszeniowy. Po jego przesłaniu upewnić się, czy na podany adres email przyszło automatycznie generowane potwierdzenie zgłoszenia.
- Poczekać na email od Opiekuna kierunku z informacjami dotyczącymi weryfikacji zgłoszenia, który będzie rozsyłany na około 2 tygodnie przed planowanym terminem inauguracji.
- Czekać na wiadomość mailową od Opiekuna wraz ze szczegółami o uruchomieniu kierunku w planowanym terminie, potwierdzając chęć uczestnictwa poprzez wypełnienie formularza uzupełniającego, który będzie rozsyłany na około 1 tydzień przed planowanym terminem inauguracji.
- W przypadku potwierdzonej inauguracji dokonać opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 zł, najpóźniej do dnia rozpoczęcia studiów podyplomowych podając w tytule przelewu:
a. imię i nazwisko
b. nazwa kierunku wraz z numerem edycji
- Uczestniczyć w inauguracji oraz spotkaniu organizacyjnym.
- Złożyć wymagane dokumenty (podane powyżej) do 30 dni od inauguracji.
Oligofrenopedagogika
Oligofrenopedagogika jest działem pedagogiki specjalnej zajmującym się kształceniem osób z niepełnosprawnością intelektualną. Stanowi naukę o działaniach, których celem jest przywrócenie jak największej sprawności i jak najbardziej rozległego rozwoju ucznia niepełnosprawnego. Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną polega na rewalidacji uczniów – są to działania, których celem jest przywrócenie osobie z niepełnosprawnością jak największej sprawności. Efektem oligofrenopedagogiki powinien być jak najbardziej rozległy rozwój ucznia oraz przygotowanie do funkcjonowania w społeczeństwie.
Studia z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)
Nasz instytut oferuje studia podyplomowe na kierunku Oligofrenopedagogika – Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. Studia podyplomowe oligofrenopedagogika adresowane są do osób: posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych (licencjackich lub magisterskich) z zakresu: pedagogiki wczesnoszkolnej, pedagogiki specjalnej (wszystkie specjalności), pedagogiki o specjalności nauczycielskiej, kierunków nauczycielskich z uprawnieniami pedagogicznymi.
Celem studiów jest uzyskanie przez słuchaczy, posiadających przygotowanie pedagogiczne do zawodu nauczyciela/wychowawcy, kwalifikacji uprawniających do prowadzenia zajęć edukacyjnych i edukacyjno-rewalidacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Osoby, które ukończyły kierunek Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, mogą podjąć pracę edukacyjną, wychowawczą, terapeutyczną i rewalidacyjną. Kształcenie na studiach podyplomowych daje przygotowanie do prowadzenia zajęć w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-rewalidacyjnych.
Studia podyplomowe Oligofrenopedagogika – dlaczego warto?
- Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych pedagogów, psychologów, terapeutów, specjalistów, dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych, dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych, kierowników warsztatów terapii zajęciowej, dyrektorów placówek kształcenia specjalnego (ZSS, SOSW).
- Zajęcia na studiach podyplomowych oligofrenopedagogika prowadzone są w oparciu o autorskie programy, opracowywane w odniesieniu do aktualnego stanu wiedzy, wyników badań naukowych i nowych metod terapeutycznych.
- Zajęcia stacjonarne odbywają się w placówce kształcenia specjalnego w salach terapeutycznych, specjalistycznych, sali gimnastycznej, sali integracji sensorycznej i ogrodzie sensorycznym. Słuchacze mają możliwość:
– poznanie placówki kształcenia specjalnego
– uczestnictwa w przygotowaniu i przeprowadzeniu imprez dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
– spotkania z rodzicami osób niepełnosprawnych intelektualnie
– spotkanie z zespołem artystycznym – parą taneczną (osoby z Zespołem Downa)
– bezpośrednie konsultacje z kierownikiem merytorycznym SP
Sylwetka absolwenta
Po ukończeniu studiów podyplomowych oligofrenopedagogika absolwent posiada
Z zakresu wiedzy:
- rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych;
- procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń;
- wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno- kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw;
- współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów;
- głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących;
- projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju;
- struktury i funkcji systemu edukacji – celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych;
- podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji (np. instruktorów harcerskich) oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych;
- specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych;
- metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych).
Z zakresu umiejętności:
- potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji;
- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych;
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii;
- posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków;
- posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej;
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi;
- potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej;
- potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym);
potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;
- potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce;
- potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów.
Z zakresu kompetencji społecznych:
-
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych);
-
jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela;
-
ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
-
ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów;
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze)
Promocje dla Absolwentów!
Zniżka 200 zł
Absolwent 1 kierunku |
Zniżka 300 zł
Absolwent 2 kierunków |
Zniżka 400 zł
Absolwent 3 kierunków |